Mi az a hibridautó?
A sorozatban gyártott hibridautók akkumulátora menet közben is feltölthető; egyrészt a belső égésű motor, másrészt az energiavisszatöltő rendszer segítségével. A belső égésű motor egy generátort hajt, és az termeli az áramot, amely vagy közvetlenül a járművet hajtja, vagy az akkumulátor töltésére fordítódik. Az üzemanyagfogyasztás csökkentését célozza a start-stop funkció is, amely üresjáratban automatikusan leállítja és a megfelelő időben újraindítja a belső égésű motort. A hibridautó belső égésű motorja kisebb, mint a hagyományos (csak belső égésű motorral rendelkező) autóké. A rövid idejű gyorsításoknál azonban mindként hajtás üzemelhet, így nincs jelentős különbség a hagyományos hajtású autókhoz képest.
Miért éri meg hibridautót vásárolni?
Olyan hibridautók is vannak, amelyekben nem az üzemanyagfogyasztás csökken (változatlan teljesítmény mellett), hanem (változatlan üzemanyagfogyasztás mellett) a teljesítményük lesz nagyobb. A vezető egy kapcsolóval ("NAGY HATÁSFOK" gombbal stb.) választja ki a neki megfelelő üzemmódot; esetleg egy program határozza meg (bizonyos egyénileg megadható paraméterek segítségével) az optimális üzemmódot.
Városi közlekedésben leghatékonyabban a hibridautók használják ki az üzemanyagban rejlő energiát.
A hibridautó kevesebb üzemanyagot fogyaszt (ezért kevesebb CO2-t is bocsát ki), mint az egyébként ugyanolyan hagyományos autó.
A hibridautók elterjedése
A hibridautók a kilencvenes évek végén váltak a nagyközönség számára elérhetővé a Honda Insight és a Toyota Prius piacra dobásával. Egyes autógyártók szerint a hibridautók képezik a közeljövőben az autópiac legfontosabb szegmensét. A Futurist magazin a közeli jövő autójának nevezte a hibridautót. A Toyota és a Lexus 1,7 millió hibridautót adott el 2009 januárjáig. Jelenleg az USA összes autógyártójának a hibridautók a legfontosabb termékei.
2008-ban az egész világon értékesített hibridautók 62%-a az USA útjain közlekedett, és ezen belül is a legtöbb Kaliforniában. Abban, hogy éppen itt terjedt el leghamarabb, szerepe lehetett a viszonylag magas benzináraknak és szigorú levegőszennyezettségi előírásoknak is.
Az USA-ban az állam támogatja a hálózatról tölthető hibridautók elterjedését. Azt a célt tűzték ki, hogy 2015-re 1 millió db hálózatról tölthető hibridautó) legyen forgalomban.
Az adókedvezmények mellett az Amerikai Egyesült Államok egy részében engedélyezik a hibridautósnak, hogy az autópályák belső, "gyors" sávjában haladjon, még ha egyedül is ül a kocsiban. Ez a kiváltság korábban csak a három vagy több személyt szállító járműveket illette meg, ezzel a rendelkezéssel igyekeztek elérni, hogy több ember kevesebb autót használjon, vagyis csökkenjen a kipufogóbűz.
New York városa minden hónapban 300 taxi helyére állít forgalomba hibridautót.
Londonban a hibridautósok mentesülnek az alkalmanként nyolcezer forintos citybelépő megfizetése alól.
Magyarországon jelentős kedvezmény jár a regisztrációs adóra azoknak, akik a környezetkímélő modellek megvásárlását fontolgatják: míg az 1,1 literes Opel Panda után 361 ezer forint jár az államnak, addig a prémiumkategóriás Lexus LS 600h hibrid után 190 ezret kell befizetni. (A Lexus hagyományos üzemű verziójának 3,2 milliós Ft-os a regisztrációs adója.)
Egyéb kedvezményekkel, például ingyenes parkolással is lehetne növelni a vásárlási kedvet, de egyelőre csupán a hódmezővásárhelyi önkormányzat kedvez a környezetkímélő megoldást választó autósoknak - a városban korlátlan ideig és ingyen parkolhatnak a hibrid- vagy elektromos autóval rendelkezők.
Mennyire megbízható a hibrid hajtás?
Hogyan és mikor kapcsol a hibrid hajtás benzinmotorról az elektromotorokra?
A sebesség növekedtével az energiavezérlő egység (PCU) a nagyobb teljesítmény leadásához a benzinmotort is beindítja. Utazósebességen az elektromotor(ok) gyakran generátorként működnek. Amikor hirtelen gyorsításra van szükség, például előzés során, a PCU az elektromotor(ok) erejét is hadrendbe állítja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése